Beck is een inspirerende artiest. Allereerst omdat hij muziek vernieuwt. Op ieder album raakt hij weer een nieuwe snaar.
Maar ook omdat hij experimenteert met de wijzes waarop hij deze muziek maakt. Een tijdje geleden introduceerde hij bijvoorbeeld de Record Club. Kortgezegd ’24 uur met Beck’.
Hij sloot zich 24 uur op in een studio met een aantal bevriende muzikanten, talenten als Jamie Lidell, Feist en Thurston Moore. Gedurende die dag speelden ze een bekend album helemaal opnieuw in. Onvoorbereid en spontaan.
Het proces werd op film vastgelegd en had altijd een verfrissend resultaat. Een mooi voorbeeld is Need You Tonight van INXS.
Voor zijn nieuwe album Wolf On the Hill doet Beck ook iets interessants. Hij brengt de muziek alleen uit op ouderwetse wijze: als bladmuziek in een mooie vormgegeven boek. Meer niet.
Iedereen is vervolgens vrij om z’n eigen interpretatie aan de compositie te geven. Beck speelt de muziek dus niet voor.
Binnenkort duiken er dus Youtube-filmpjes, Garagebandcomposities en optredens van amateurbandjes op die elk een eigen, originele versie introduceren. Niemand heeft gelijk en elke versie is ‘zoals het was bedoeld’. En van al deze versies bij elkaar wordt ongetwijfeld ook een aantal mooie mixen gemaakt.
Pas tijdens zijn nieuwe concertoer laat Beck horen hoe hij de composities zelf uitvoert.
Zo geeft Beck weer een mooi voorbeeld van ‘muzikale crowdsourcing’. En hij introduceert een ‘nieuwe manier’ waarop muziek kan worden gedeeld, gepromoot en worden gemaakt.
Wordt vervolgd…
Bron: Forbes, via Koert Bakker.
Heb hier een hele discussie met Erwin Blom over gehad… hij vind dit hetzelfde als wat Oasis deed….
Ik dus niet.
Ik geloof ook dat er veel meer uit voort gaat komen.
Allereerst is het logisch dat er een soort van Channel gaat komen op YT
Daarnaast zou het ook logisch zijn om een Best Versions te maken.
Dan zou hij daarna er voor kunnen zorgen dat dingen geremixt worden door te vragen aparte sporen aan te maken en dat dan te remixen.
Dan kan er een live optreden van het album komen met de verschillende bands (uiteraard ook via streaming te bekijken)
Dan kan hij zelf met zijn band de versies weer herinterpreteren en daarmee op toer….
Zoals ik al zei: het is redelijk te gek… alleen gelooft Erwin niet dat het impact zal hebben omdat het voor een langere termijn is….
Ha Eric,
Voor mijn gevoel is Beck iemand die hier niet perse een strak plan achter heeft zitten, maar het meer 'een beetje laat gebeuren'. Het is meer een artiest dan een marketeer.
Dus interessant om te kijken welke kant het organisch opgaat en of het initiatief ook echt doet wat het op papier lijkt te te kunnen doen.
Ik ben ook benieuwd of je zo'n "Gotye-effect" op deze manier kunt plannen.
Persoonlijk vind ik het minder interessant of iets al gedaan is, alles is al gedaan. Maar meer hoe een idee wordt uitgevoerd.
Ofwel: laten we het in de gaten houden! En meedoen misschien? 🙂