Uitgaan
in recessieland
[archief]
Een nieuwe
trend in Amsterdam: gezellig stappen voor een lage prijs. Ehm, dat zijn
niet helemaal onze woorden. Dit is de introductie van Eurocafé, een nieuw
initiatief met als missie om uitgaan weer gezellig en betaalbaar te maken.
Na de prijzenslag in de supermarkten en de onvrede over de hoge
europrijzen lijken er nu ook prijsvechters in de horeca te komen. Dat
wordt spannend. Bier en wijn voor maar 1 euro. Zelfs jenever mag je naar
achteren gooien voor dat bedrag, een authentiek lowbudget alternatief voor
de dure vodka’s.
Café Klaasen, vlakbij het Leidseplein, is het eerste Eurocafé. Op het
KNSM-eiland vind je een tweede, Café Piepers. Tussen de Wibautstraat en de
Amsteldijk zit de derde: Café Het Boek. En tot zo ver reikt het fenomeen
Eurocafé op dit moment.
Maar er is meer. Niet alleen de lokale cafés gaan voor de lage prijs. Club
Panama organiseert speciale lowbudget avonden voor studenten. Vrije entree
en een flesje bier voor 1 euro 50. Ook Bitterzoet scoort met lage entree
en een sympathieke bierprijs.
En er is nòg meer. Ook kunst gaat lowbudget. Tenminste, in Duitsland. Daar
werden een stuk of honderd Aldi’s recentelijk omgetoverd tot een
kunstgalerie. De Duitse kunstenaar Felix Droese maakte samen met een
zevental anderen een aantal kunstwerken. Deze werden gedupliceerd en
vervolgens genummerd en van handtekening voorzien. De reguliere route voor
een collectors-item. Daar hield de gelijkenis echter gelijk op, want deze
exemplaren kostten slechts dertien euro en waren breed verkrijgbaar.
Het leuke is dat de kunstenaars niet alleen een sympathiek gebaar maakten.
Ze werden er zelf ook relevant wijzer van. Ze kregen een deel van de
opbrengst van de verkochte werken. Zo hield Felix er 20.000 euro aan over
en dat staat niet bepaald in de schaduw van de opbrengst van een reguliere
expositie. En type +“Felix Droese” +Aldi in op Google en je krijgt
een paar honderd hits in binnen- en buitenland. Met de PR zit het dus ook
wel goed.
Kortom: het gaat slecht met de economie en tien procent van Nederland
blijkt arm. Maar voor marketing is het soms net als voor de beurs: als er
maar beweging is, is het goed. Nederland verandert. En dat is niet
makkelijk, maar het biedt wel potentie voor onderscheidende initiatieven.
En het vinden van onderscheid, dat is de essentie van marketing.
http://www.eurocafe.nl
http://www.bitterzoet.com
http://www.panama.nl
+“Felix Droese” +Aldi
http://www.google.nl
Viagra en faalangst
[archief]
"She was very wired
— a Samantha on `Sex and the City'-type thing. She made it like it was
this test — like passing the bar. I'm thinking to myself, I haven't had
this sort of performance anxiety since I was 17."
Dit is een quote van een 41-jarige advocaat uit Manhattan. Hij had een
interessante ervaring. Hij ging uit met een vrouw die vertelde dat ze het
karakter van een man alleen kon beoordelen als ze seks met hem had. Dat
vond Mr. London, de betreffende advocaat, leuk. Maar eigenlijk ook wel een
beetje confronterend. Hij moest presteren. Net als op zijn drukke werk.
Gelukkig bracht een bevriende dokter uitkomst. London slikte een
Viagraatje en overtuigde de vrouw zonder problemen van zijn goede
karakter. Achteraf vertelde hij zijn verhaal aan de New York Times.
"In this city there's a lot of pressure to look good, to make money and to
perform well. It's just one more added thing to give you more masculine,
virile attributes and to have that insurance."
London staat niet alleen. Hij behoort niet tot de groep mannen die Viagra
slikken omdat ze het anders gewoon niet kunnen. Maar niet ook tot de
jongeren die in de pil een nieuwe uitgaansdrug hebben gevonden. Hij
vertegenwoordigt het groepje mannen dat bang is ‘de deadline’ niet te
halen.
Sommige van deze mannen gebruiken de drug als ze zich niet helemaal fit
voelen. Anderen als ze voor het eerst met iemand naar bed gaan. Maar voor
een belangrijk gedeelte lijden ze aan het ‘Samantha-complex’: de angst
voor de nieuwe ‘Sex & de City-vrouw’. Mannen die vrezen dat ze de druk van
presteren niet het hoofd kunnen bieden.
Dus mocht u zich afvragen of vrouwen de afgelopen decennia inderdaad
sterker zijn geworden, dan mag dit nieuwsfeitje u wel zo’n beetje een
antwoord geven. De stoere seksmachine is veranderd in een nerveuze
weifelaar. Stelt Buck in Tarantino’s ‘Kill Bill’ nog simpel “I’m Buck and
I want to fuck”, de moderne man is minder stoer.
Overigens voelt de man zich niet alleen zwakker door de sterkere vrouw. De
issues spelen ook in de New Yorkse-gayscene. "I have no erectile
dysfunction," zegt een 54 jaar oude homo die Viagra frequent gebruikt. "A
lot of it's about the sexual adventure — you want to have sex for four or
five hours. It relieves any concern about performance."
Jimmy
Woo
[archief]
Het Amsterdamse
clubleven krijgt stapje voor stapje weer een opleving. Enerzijds gebeuren
er meer dingen ‘underground’. Semi-illegale initiatieven als bijvoorbeeld
de tijdelijke Interdit-restaurants zorgen voor een stukje reuring in de
stad.
Maar ook in het ‘normale circuit’ gebeuren er leuke dingen. Zo is er Jimmy
Woo, een enthousiast ontvangen nieuwe club, in het hartje van Amsterdam.
Volgens sommigen niet toevallig geopend op dezelfde dag dat er ook een
andere bijzondere geboorte was.
Jimmy Woo moet vooral warm en gezellig zijn, meldt een introductietekst.
Gezelligheid overgoten met een Chinese saus. Want, wees gewaarschuwd,
China komt eraan. De Chinese cultuur is rijk en - op de restaurants na –
nog onontgonnen. En China wordt simpelweg een belangrijke macht. Sjanghai
is al enige jaren een hippe ‘place to be’ als je echt een spannende stad
wilt opzoeken
Woo blijkt bij binnenkomst een hoog Hong-Kong-jaren-vijftig-gevoel te
hebben. Op de begane grond vind je een ruim loungegedeelte met strakke,
zwartleren sofa’s en een antieke Chinese bank. En in het midden vind je
een heus opiumbed. Ook de bar is zwart, net als een groot deel van het
andere interieur. Daarmee verschilt Woo duidelijk van de witte ‘Supperclub’-generatie.
In het benedengedeelte biedt Woo een fijne dansvloer, verlicht door de
warme gloed van duuiiizzende lichtjes. Wel liefst 12.000, zo meldt de
installateur trots. Jaja, glitter en glamour en een hoog dansgevoel, dat
is Jimmy Woo. Met volgens de kenners een indrukwekkend geluidssysteem.
Club Risk verzorgt de zondagavond in Woo: ‘Woo Circle’. Gezelligheid vanaf
een uur of acht. Een goed teken, als een stad een paar interessante
zondagavonden heeft, als alternatief voor de drukke zaterdag. Dit juichen
we dus van harte toe. Zeker omdat Risk zegt de ambitie te hebben een
plaats te creëren ‘waar iedereen welkom is’, los van leeftijd en andere
hokjes. En ook dat voelt goed.
Je vindt Jimmy Woo op de Korte Leidsedwarsstraat, nummer 18.
http://www.jimmywoo.com
http://www.woocircle.cn
Alles over de lampjes
http://www.lightco.nl/leesmeer.aspx?id=272
Jaja, ook bekend Nederland heeft ’t ontdekt, wees dus wel een beetje
gewaarschuwd.
http://www.vipspotting.nl/locations/amsterdam_club%20_jimmy_woo.html
Downloaden MP3 legaal (in Canada)
[archief]
Dat Internet de
muziekindustrie heeft veranderd, is interessant. Nog interessanter is
echter de wijze waarop de industrie er op reageert. Tot nu toe kiest die
vooral de weg van de frontale aanval. Enerzijds via de rechtbank,
anderzijds door sites als Kazaa intensief te vervuilen met nepbestanden.
Apple heeft al laten zien dat er ook andere manieren zijn. In de Verenigde
Staten is hun betaal-en-download muziekservice een groot succes, zeker nu
iTunes ook voor Windows beschikbaar is. iTunes verkocht 25 miljoen
nummers, de helft daarvan in de laatste twee maanden. De verwachting is
dat er rond april volgend jaar zo’n honderd miljoen singles verkocht zijn.
Een belangrijk punt is niet alleen dat gebruikers bereid zijn voor het
downloaden te betalen. Voor Apple is het een relevant businessmodel. En
niet omdat er winst wordt gemaakt op het downloaden. Apple heeft als doel
geld te verdienen met de verkoop van de iPods. De muziek zelf is dus een
promotie-instrument geworden. De apparatuur, daar lijken de inkomsten te
zitten.
Tenminste, als we één en één tot twee optellen. Want ook de Canadese
regering heeft deze strategie omarmd. Het downloaden via
peer-to-peernetwerken is in Canda legaal (!). Dus downloaden, zonder voor
de nummers te betalen.
Dat betekent echter niet gelijk ‘gratis muziek’. De consument wordt op een
andere manier tot betalen ‘verplicht’. Er komt een toeslag op mp3-spelers.
Voor een speler met een geheugen van minder dan 1 GB is de toeslag twee
dollar. Voor spelers tussen de 1 en 10 GB betaal je vijftien dollar extra.
En voor meer dan 10 GB is dit 25 dollar.
Lege CD’s en DVD’s worden niet in prijs verhoogd. Maar, daar werd drie
jaar geleden al een prijstoeslag voor ingevoerd. Zo’n 20 dollarcent voor
een blanco CD en 77 centen voor een DVD.
N.B. En het uploaden van muziek blijft in Canada wel strafbaar...
Copyright Board of Canada
http://www.cb-cda.gc.ca/index.html
Sleazenation is dood
(maar toch niet)
[archief]
Inderdaad, het roemruchtige Sleazenation is dood. De laatste issue is 11
december uitgekomen. En die is gevuld met acht jaar ‘lachen en tranen’,
zoals het magazine het zelf noemt.
Mocht je hier erg teleurgesteld in zijn, dan kun je je tranen inslikken en
gelijk weer beginnen met lachen. 5 februari komt er namelijk een nieuw
magazine uit. Met de naam Sleaze. Van dezelfde makers en onder het
motto ‘New design, new format, new name, new price, new legal defence
budget...’.
Nog nieuwer, nog beter dus. Inderdaad, dit riekt naar een politiek trucje.
Dus meer dan deze mededeling willen we er niet aan kwijt.
http://www.sleazenation.com
http://www.magazinecafe.co.uk
Jenny sluit de camera
[archief]
JenniCam stopt. Met
enige emotie lazen we het nieuws. Want Jennifer Ringley was één van de
iconen van de jaren negentig. Ze zette in ‘96 een trend door als eerste
haar webcam dag en nacht aan te zetten. En daarmee werd ze een symbool
voor ‘de nieuwe tijd’. De tijd dat normale mensen beroemd konden worden en
iedereen een ster was. Goed beschouwd is ze eigenlijk de geestelijke
moeder van Big Brother en alles wat daarna kwam.
Jenni werd beroemd, zonder dat ze daar iets bijzonders voor deed. En toen
rook ze geld. De talloze pornosites bewezen dat er flinke dollars te
verdienen waren aan virtueel exhibitionisme. Dus sloot Jennifer een deal
met het online betaalbedrijf PayPal.
Recentelijk ging Jennifer voor de camera uit de kleren in een poging meer
kijkers te trekken. En dat is de reden dat haar website stopt. PayPal doet
niet aan naakt en verzocht haar haar activiteiten te staken. Je kunt
Jennifer nog tot eind dit jaar bekijken en daarna is het definitief over.
De relevantie van dit nieuws? Die verzinnen we er een beetje bij. Het is
treffend dat de geestelijke moeder van ‘instant fame for everyone’ het
bijltje er bij neer legt. De jaren negentig zijn voorbij, dit zijn de
tijden van Idols. De weg naar roem is niet meer te bewandelen door passief
in een huis te zitten. De wereld is verhard. De route naar de sterren is
nu hard en onrechtvaardig. Als je beroemd wilt worden, moet je knokken,
Jenny.
http://www.jennicam.com
De creatieve
gemeenschap
[archief]
Eerlijk, goedkoop
en authentiek. Dat is zo’n een beetje het sleutelwoord van ieder nieuw
initiatief. Zo ook DEPART-ment. Het gaat waarschijnlijk wat te ver om
alles in deze fris_licht onder de kam ‘recessiefenomeen’ te scheren, maar
iets heeft het concept er wel van weg.
DEPART-ment is een hippe, real-live versie van de veilingsite, kort door
de bocht gesteld. Langer door de bocht is DEPART-ment een Chicago’s
initiatief dat er prat op gaat het hart op de goede plaats te hebben. Het
is een ontmoetingsplaats tussen verkoper en koper, waarbij alles is
gemaakt ‘door mensen zoals jij’. Jij bent eerlijk, wij zijn eerlijk, dat
is zo’n beetje het motto van de winkel. ‘Geen merknamen. Geen buitenlands
fabrikaat. En geen gebrek aan ethiek.’
Interessant is dat ‘eerlijke, voor gewone mensen & door gewone mensen’
fenomenen steeds vaker opduiken. En meestal met een ‘zelf doen is
goedkoper’-insteek. Een feestje organiseer je thuis, dat is leuker, maar
ook goedkoper. Fris_licht berichtte al eerder over de populariteit van
do-it-yourself-parties in ‘de underground’ van steden als Berlijn en
Parijs. Ook leuk is dat bijvoorbeeld de Tatty Devine boetiek in London om
die reden alleen ‘vriendelijke objecten van vrienden’ verkoopt en in de
Verenigde Staten kunstenaars ‘rent parties’ organiseren voor collega’s die
moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen.
Maar het samenkomen van creatievellingen is niet alleen iets voor kleine
gemeenschappen. Ook de grote jongens ‘pakken het op’. The Hospital is een
nieuwe creatieve gemeenschap die de ambitie heeft een Engelse versie van
Andy Warhols ‘Factory’ te worden. De initiatiefnemers zijn Dave Stewart
van ‘The Eurythmics’ en mede Microsoft-oprichter Paul Allen. The Hospital
is gevestigd in een 19e-eeuws ziekenhuis in Convent Garden en heeft zeven
verdiepingen. In New York is er de conceptstore ‘Work In Progress’, ook
met aspiratie om een nieuwe Factory te worden.
http://www.depart-ment.com
http://www.thehospital.co.uk
Trendsharing
-------------
[archief]
Fris_licht vangt
signalen op uit de maatschappij via haar wereldwijde netwerk van
opinieleiders uit entertainment, mode, kunst, food, etc. Wij stellen dit
netwerk aan onze lezers ter beschikking als ogen en oren; in elke editie
mag een lezer een vraag stellen. Deze keer werd de volgende vraag gesteld
aan ons mode-netwerk:
Recent research of
the Army of Salvation shows that people get less concerned about those in
need (beggars, refugees, etc). Our society seems to get harder and tougher.
When you translate this to culture and going out, do you see this
happening too? Or do you see a counter movement - things getting more
intimate, sympathetic and 'soft'?
Hieronder een greep uit wat interessante reacties.
Marie, VJ, Madrid
I see both things happening. The hard and soft movement. What
interests me, though, is the soft one. I sense that togetherness is
getting more important. Big glamorous fun is ok, but being with your loved
ones is more important. Especially when you turn it into a special
occasion. I can’t really prove it, but I feel that people are more looking
for home-like locations to get together. If you want to organize a party,
you don’t rent a big club, but look for something that is both original
and… cheap. And because those places are more ‘hidden’, you automatically
end op with a smaller amount of people, people who are ‘in the know’. This
gives you a bit of a safer feeling. You don’t have to worry so much about
bumping into the wrong kind of people at the bar.
Andreas, student, Berlin
I think that culture goes more underground. People seem to hide more.
Club life sometimes seems to be running from some sort of secret police
;). I don’t really know if this is because of ‘fear’ or just because
people feel that things have become too commercial. I certainly see this
in the dance scene. Look at the way electro developed. Is it because of
fear they went underground? I don’t know, but I feel it makes some sense
that the whole 9/11 at least stimulated it. The parties have a more cosy,
innocent feeling and that makes you feel a bit safer, I guess.
Trudy, translator, Rotterdam
A few months ago, a friend of mine got beaten up. You know this
happens and go out anyway. But when it happens to someone close to you,
you really start thinking. And once you tell it to other people, they
suddenly tell you other, similar stories. It definitely changed my
nightlife pattern. I try to avoid crowded places; I feel more at ease at
smaller, local bars where people are friendly, ‘the old-fashioned way’.
Patrick, consultant, Brussels
Mhhh… I don’t really notice a change when I go out. I mostly notice a
change in ‘subjects of conversation’. People, like you guys, talk about it
more often. I just go out and have a good time, no matter what, no matter
where. I often wonder if that’s not the same for other people. Maybe it’s
just fashionable to say you feel unsafe, just to join the subject of
conversation, you know. When I ask people to give an example of something
that happened to them *personally*, they only come up with things a friend
of a friend experienced…
En wat links…
Als extraatje: wat links van dingen waar we niet per definitie een heel
verhaal over willen vertellen, maar die toch de moeite waard (kunnen)
zijn.
[archief]
Tribe.net
’It is all about the network.’ Friendster liet zien dat netwerktheorieën
geen onzin zijn. ‘Iedereen is aan elkaar verbonden’. En natuurlijk komen
er nieuwe sites die in deze beweging meegaan. Tribe.net doet een poging
scenes tastbaarder te maken. Heb je een passie, dan vind je hier
medestanders. Nieuw? Tja, misschien een beetje hoe je het bekijkt... Het
lijkt vooral of de site de essentie van het Internet probeert over te
doen.
http://www.tribe.net
http://www.friendster.com
Urban Dictionary
Binnenkort op reis naar New York of Londen en behoefte aan een uitbreiding
van je woordenschat? Urban Dictionary geeft je een uitgebreid overzicht
van ‘slang’. Mocht je nog niet weten wat een ‘blunt’ is, dan kun je hier
terecht.
http://www.urbandictionary.com
Designboom
Bestaat al een geruime tijd, maar nu we toch bezig zijn met links…
Eigentijds design, onder andere met Li Edelkoort.
http://www.designboom.com/eng
XrayVision.com
’ XrayVision.com - see through clothes with the xray sony nightshot
infared filter cam.’
http://www.1xrayvision.com |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
abonneer
jezelf op fris_licht
meld jezelf
af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer op
fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail
Ingmar de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld jezelf
af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer op
fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail
Ingmar de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld jezelf
af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer op
fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail
Ingmar de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld jezelf
af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer op
fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail
Ingmar de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld jezelf
af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer op
fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail
Ingmar de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld jezelf
af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer op
fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail
Ingmar de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld jezelf
af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer op
fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail
Ingmar de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld jezelf
af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer op
fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail
Ingmar de Lange
|