Het
cachet van vintage
[archief]
In de vorige edities
van fris_licht besteedden we uitgebreid aandacht aan customization
en limited editions. Deze keer komt vintage aan de beurt. Het past
allemaal in de behoefte van de consument om bijzondere produkten te
hebben en zich te onderscheiden van de massa. In een tijd van globalisering
en massaproductie wil men geen onderdeel zijn van een grijs consumentenlegioen.
Vintage is een mooi woord voor tweedehands of kringloop. Toch
dekt dat niet helemaal de lading. Het woord vintage komt oorspronkelijk
uit de vinologie en refereert aan 'een wijnjaar'. Bij vintage gaat
het niet om oude troep, maar om produkten die van cultureel belang
zijn in de moderne geschiedenis. Zoals bijvoorbeeld kledingmerk Members
Only dat op dit moment als jaren '80 ikoon mateloos populair is, met
name om zijn jackets:
Uncle Larry's hooked on ice again
He seems to be stuck in the 80's
He wears his Members Only jacket
Cause he thinks it turns on all the ladies
(Sheryl Crow)
En wat dacht u van de adidas Superstar, de adidas Superskate en Nike
Air Jordan sneakers? Of de stoelen van Pierre Poulin, de porceleinmerken
Fiestaware en Frankoma?
De toekenning van vintage status aan jouw merk of product wordt volledig
door de consument bepaald. De waarde van een vintage product hangt
met name af van factoren als cultuur-ikonische waarde en schaarste.
Vraag die overblijft: hoe kan je als merk hierop kapitaliseren?
Als merk heb je meestal geen direct financieel profijt van je vintage
status. Immers, jouw producten worden door anderen (door)verkocht.
Indirect voordeel kan er wel zijn, bijvoorbeeld een groei van je goede
reputatie en geloofwaardigheid. Dit cachet blijft echter gebaseerd
op het verleden, en alleen als je dit weet door te vertalen naar het
heden zal je er blijvend voordeel van kunnen hebben.
De meeste merken kunnen de verleiding niet weerstaan om replica's
op de markt te brengen. Begin jaren negentig werden in Amerika de
fifties Fiestaware borden herontdekt door trendsetters. De producent
besloot de borden weer in productie te nemen. De 'ontdekkers' lieten
deze replica's links liggen, omdat ze een stuk minder 'echt' waren
dan de originele exemplaren. Tegelijkertijd verloren ze de interesse
in de originele versie. Niet slim om trendsetters te beroven van van
de key reden waarom ze je hebben herontdekt! Vintage producten zijn
juist in trek omdat ze bijzonder zijn. Op web sites als E-bay gaan
bijvoorbeeld bijzondere vintage sneakers moeiteloos voor 500 euro
over de virtuele toonbank.
Betere strategie is om iets te doen dat uniek is en nieuw, gebaseerd
op het originele product. Zoals adidas het ultra hippe Japanse A Bathing
Ape heeft gevraagd om de Superskate onderhanden te nemen. Deze sneaker
was gelanceerd in 1981 als een witte schoen met rode en blauwe details.
Hij komt nu gelimiteerd terug op de markt in drie nieuwe versies:
volledig zwart, wit/groen/zwart en wit/grijs/zwart - elk slechts in
500 exemparen. Daarbovenop is er nog een extra rainbow-serie van slechts
100 exemplaren. De geruchten over deze samenwerking gieren al sinds
april over internet. Eerder dan de deal tussen adidas en A Bathing
Ape officieel rond was.
Let wel. Dit is niet hetzelfde als 'het customizen van vintage' zoals
gebeurt in de nieuwe winkel SPRMRKT (zeg: Supermarkt), die op 3 oktober
haar deuren opende aan de Amsterdamse Rozengracht. Veel originele
vintage producten worden daar nog eens creatief onderhanden genomen.
Maar als een vintage item van zichzelf al de moeite waard is, waarom
moet er dan nog aan gesleuteld worden?
http://www.vintagedesignerclothing.com/5881172.html
http://www.tokyoshoes.com/blog/archives/000133.html
http://www.fiestaware.com
Schaamhaar
voorbij
[archief]
Wat is er aan de
hand met schaamhaar, of beter gezegd met de dragers daarvan? Al eerder
terloops aangestipt, maar door wat observaties komen we er nog even
op terug. Het lijkt alsof onbewerkt schaamhaar niet meer behoort tot
het hedendaagse schoonheidsideaal. Niet in de gay- of kinkyhoek, maar
als gewone lichaamsverzorging.
Een zoektocht langs wat Nederlandstalige forums leert al snel dat het
niet een ongeëmancipeerde eis is van geile mannetjes die hun lieveling
graag zien gedegradeerd tot een pornografisch schoonheidsideaal. Ook
de dames eisen van heren dat zij hun tuintje netjes snoeien. "En anders
kan hij orale seks wel vergeten!", meldt een fanatiek voorvechtster
op een forum. Schaamhaar heeft in de moderne maatschappij geen functie
meer en dient slechts nog ter versiering of zelfs volledige verwijdering.
Spaans modeblad Neo2 publiceerde een paginagrote foto van een mevrouw
die in haar schaamhaar een kunstige '30' had geschoren. Als uitdaging
aan mode-ontwerpers dat deze expressievorm niet genegeerd moet worden.
Kledinglabel Sisley heeft dat kennelijk al ter harte genomen en toont
in haar 2003-Wet campagne een door intellectuele geilneef Terry Richardson
geschoten foto, waarbij een model een duim losjes in haar zwembroek
had hangen. Op zo'n manier dat er weinig aan de fantasie van de kijker
werd overgelaten: deze dame coiffeert heur haar daar beneden.
Veel 'shavers' gebruiken traditionele scheermesjes, maar beklagen zich
openlijk over de functionaliteit en irritatie naderhand. Wanneer komt
een cosmeticamerk met verzorgingsproducten en aftershaves voor de lower
areas en wanneer komt Gillette met scheermesje voor de schaamstreek?
Leuk kado idee: een his en hers in chique verpakking.
Cultureel interessant is dat het fenomeen verder gaat dan dames die
hun bikinilijn bijhouden, maar dat het ook meer hetero mannen aanspreekt.
Dus niet alleen in een kinky of gay hoek gezocht moet te worden. Het
is extreemcultuur die genormaliseerd is. Niet omdat het extreme eraf
gesleten is, maar omdat ijdelheid en lichaamsverzorging, ook bij mannen,
een grotere rol is gaan spelen.
http://forum.sekswoordenboek.nl
http://www.sisley.com
http://www.neo2.es
Mobiliteit
is meer dan een laptop
[archief]
Roep je mobiliteit, dan denkt
iedereen tegenwoordig meteen aan WiFi, een SIM-kaart in je laptop en
telefoons die melden hoeveel mails er in je inbox zitten. Maar sommige
initiatieven nemen hele tastbare zaken en maken die mobiel.
Wat te denken van Pingpong bars in Berlijn? In tijden van crisis grijpen
hippe Berliner terug op een enigzins puberaal fenomeen: thuis indrinken.
Als horecagelegenheden er niet voor terugdeinsen twee euro voor een
biertje in een plastic glas te vragen, begin je toch gewoon thuis alvast
met drinken? Om dat alles wel een beetje leuk en gezellig te houden
vindt het indrinken plaats bij vrienden. Die vrienden organiseren drank,
muziek en andere bezoekers en bij hen kun je tegen redelijke tarieven
een drankje drinken. De bars wisselen per weekend van locatie zodat
de beurten eerlijk worden verdeeld. Belangrijke les is dat de daling
in horeca-omzet (in Amsterdam een geschatte 30%) niet betekent dat mensen
niet meer in een sociale setting bij elkaar komen om drank te nuttigen
en elkaars drinkgedrag te beïnvloeden. Maar een gedeelte van dat
gedrag heeft zich verplaatst naar buiten de traditionele gelegenheden.
Tweede voorbeeld: Vacant. Een reizende winkel die zijn extreem hippe
clientèle bedient vanuit steeds wisselende 'vacante' locaties
over de hele wereld. De ruimtes worden voor de duur van het verblijf
geleend of desnoods gekraakt. New York, London, Shanghai, Parijs, Los
Angeles, Tokyo en Berlijn zijn al bezocht. De locatie van de volgende
winkel wordt pas op het laatste moment per email bekend gemaakt, waarna
Vacant maar een maand is geopend. In de winkel worden volledig unieke
en zeer gewilde producten aangeboden. Kleding van jonge ontwerpers,
zeer exclusieve sneakers en bijzondere handgemaakt producties. Het mooie
van Vacant is dat vroeg of laat de winkel een keer neerstrijkt in de
buurt van waar jij bent. Dus je hoeft geen vermogens uit te geven aan
een shoppingtrip naar New York om net dat ene handgemaakte Puma-tasje
te scoren. De eigenaren hebben goede contacten met de juiste mensen
uit een netwerk van leveranciers en kunnen op die manier de hand leggen
op de bijzondere producten. Omgekeerd is het een grote eer voor de leveranciers
om aan een gewild project als Vacant mee te mogen doen.
Te hip voor Nederland? Dat dachten we niet; afgelopen zaterdag was in
Galerie Witlov op de Looiersgracht de 'one day shop'. Met muziek van
Berry Love, kleding van Saskia van Drimmelen, handtassen van Frida Badoux,
sieraden van Gem Kingdom en je kon je haar laten doen door Saskia Ormel.
Om als marketeer grip te krijgen op dergelijke mobiele fenomenen, die
zich natuurlijk veel te snel verplaatsen om als buitenstaander zicht
te krijgen op hun structuur, moet je in contact te komen met het juiste
netwerk waarbinnen dit soort initiatieven zich bewegen.
http://www.govacant.com
http://www.witlov.nl
E-culture
fair in Amsterdam
[archief]
Nu we de druk
van de it-hype achter ons hebben gelaten, is er ruimte om op zoek te
gaan naar andere innovatieve toepassingen van nieuwe media. Niet alleen
de marketeer, maar ook de culturele sector blijkt ideeën te hebben
over waar de mens in de toekomst behoefte aan heeft. Deze ideeën
worden gepresenteerd op 23 en 24 oktober tijdens de e-culture fair in
Amsterdam.
Op dit grootschalige internationale evenement wordt de 'state of
the art' op het gebied van nieuwe media gepresenteerd. Te zien zijn
maar liefst vijftig (inter)nationale projecten; demonstraties van wat
er in de wereld veranderd, of zelfs verbeterd, kan worden. Zo is er
een reeks van presentaties over de trends in nieuwe media waarin een
aantal interessante alternatieven worden getoond, zoals 'het einde van
het podium' en 'de toekomst van TV'.
En onder de noemer My-Mode onderzoeken designers de communicatieve en
expressieve mogelijkheden van technologische toepassingen in kleding.
Kleding kan allerlei functies van het menselijk lichaam overnemen of
de communicatie met de omgeving vergemakkelijken. De Engelse Jenny Tillotson,
verbonden aan de Central Saint Martins School of Art & Design, ontwikkelde
met Scentient Beings kleding die behalve het oog ook de neus activeert.
Kleding kan door geur de gezondheidstoestand van je lichaam registreren,
je aan de perfecte partner koppelen door "pheromone profiling" (feromonen
zijn geurstoffen die o.a gebruikt worden om een partner te lokken),
of zelfs verfrissende deodorant produceren als je zweet.
De combinatie van nieuwe media en muziek zorgt ook voor een innovatief
geluid. Dat dit niet per se gepaard hoeft te gaan met de duurste en
meest geavanceerde techniek wordt aangetoond door Christoph Kummerer
en Matt Wand (Stock, Hausen & Walkman). Zij werken het liefst lo-fi,
lo-res en lo-cost en gebruiken gehackte handheld Nintendo's als tools.
De e-culture fair vindt plaats in Paradiso, de Balie en de Melkweg en
is geopend op donderdag 23 oktober van 13.00 tot 21.00 uur en op vrijdag
24 oktober van 10.00 uur tot 18.00 uur.
http://www.e-culturefair.nl
London
Design Museum biennale
[archief]
De meest spannende
en vernieuwende Europese design projecten van de afgelopen twee jaar
worden getoond in het Design Museum in Londen in de tentoonstelling
'Somewhere totally else? The European Design Show'.
Zo is er het kantoor van de toekomst ontworpen door de France
broertjes Ronan and Erwan Bouroullec. En de Rolls-Royce Trent 900
motor die in de nieuwe generatie double-decker jumbo jets gaat worden
gebruikt. Of wat dacht u van een visionaire badkamer, Jean-Paul Gaultier's
tegendraadse haute couture jurken? Maar ook meer praktische zaken
komen aan bod; zoals een postzegel van 27 pence en, wellicht interessant
voor de 'supermarketeers' onder u, een vierkant blik bonen. Nederland
wordt o.a. vertegenwoordigd door Droog Design, Experimental Jetset
en Mevis + Van Deursen. De tentoonstelling loopt t/m 4 januari 2004.
http://www.designmuseum.org
[archief]
Fris_licht vangt signalen
op uit de maatschappij via haar wereldwijde netwerk van opinieleiders
uit entertainment, mode, kunst, food, etc. Wij stellen dit netwerk
aan onze lezers ter beschikking als ogen en oren; in elke editie mag
een lezer een vraag stellen. Deze keer werd de volgende vraag gesteld
aan ons netwerk:
"Is art the new 'rock and roll'?"
Hieronder een greep uit de interessante reacties.
Paul, artist/designer, New York
Art isn't the new rock 'n roll, art is the new extreme sports! in
the nineties big corporations like Mountain Dew (soft drink) would
sponsor skateboarding and thus prove its street credibility. Nowadays
it seems as if art, especially forms stemming from the original graffiti,
has taken over that role. If a brand wants to be cool and prove it
to the kids, you get some street-artist to design a limited edition
whatever of one of your products.
Tomas, independent filmer, Stockholm
In a way it is. In certain circles artists are treated as stars and
do co-operations with brands. This can be good, but sometimes I think
it gets out of hand. The artist is selling his soul to the devil and
there is little or no respect for the work he does. Corporations just
want to sell, sell, sell, and drop an artist once he has served his
purpose. On the other hand for artists it is a good way of making
a bundle of cash in very little time. Most artists are always struggling
to make ends meet anyway.
Lisa, art student, London
On the contrary! Art is the new establishment! The role of art has
always been to reflect on society and criticize if necessary. But
now art is embraced by commerce. Art became the sweetheart of the
big multinationals. And the artists are pragmatic enough to go along
with it.
Katrina, textile designer, Los Angeles
I think the art world is definitely changing. Here in LA art is becoming
once again the main focus of the hip, fashionable and wealthy, much
the way it was in the '80's. When I attended the Venice Biennale this
year, everyone was so incredibly hip and well-dressed, a friend of
mine who represents big fashion photographers in London said it was
more fashiony than most UK fashion events. It's a shame because it's
less about the art and more about the scene (yes, the new rock and
roll in the sense that going to openings has substituted going to
a cool club!). Then again, if art has a greater presence in contemporary
culture again, that's always nice - more intellectual, more cerebral,
more substantial than say pure fashion.
Kirstin, independent PR consultant/copy writer, Amsterdam
Art is becoming hotter than ever. In most cases these days the artist
will use their life experiences and their physical appearance as the
basis for an art piece, making the subject very personal. Of course
today, you can easily compare a contemporary artist to a modern rock
and roll star. To be a popular musician in today's society, you cannot
afford to focus on just the music. Artists are adopting this same
attitude, focusing more on shock tactics and exploiting their misery
in order to gain maximum publicity. To be honest, I find it difficult
today to interpret works as art pieces, or just a platform for self
publicity.
A positive aspect of art that I find is the ever growing popularity
of photography as a collectible art object. A number of years ago,
you would go to an art gallery and find mostly fine art and paintings
on exhibition, but nowadays galleries are showcasing more and more
photographic works. And not just galleries. There is even a growing
trend of photography museums. In the Netherlands, the first online
gallery for Dutch vintage photography, www.vintagephoto.nl
has just recently been launched. Photographers are gaining more recommendation
as artists and are showing that it is possible to make a living on
both their commercial work as well as their artistic interests.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
abonneer
jezelf op fris_licht
meld
jezelf af
print
fris_licht
stuur
fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht
wordt
aangeboden door
M
O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten
over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld
jezelf af
print
fris_licht
stuur
fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht
wordt
aangeboden door
M
O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten
over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld
jezelf af
print
fris_licht
stuur
fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht
wordt
aangeboden door
M
O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten
over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld
jezelf af
print
fris_licht
stuur
fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht
wordt
aangeboden door
M
O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten
over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer
jezelf op fris_licht
meld
jezelf af
print
fris_licht
stuur
fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht
wordt
aangeboden door
M
O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten
over Mountview, mail Ingmar
de Lange
|