Van softie naar cowboy
[archief]
De hedendaagse man. Het is een fenomeen. Waren de blikken de afgelopen
jaren vooral gericht op de rol van de vrouw, momenteel verschuift de aandacht
naar de tegenspeler. Want wat wil die?
De gay-revolutie van de jaren '90 heeft zijn blik verruimd. Lichaamsverzorging
en uiterlijke verfijndheid zijn geen taboe meer. De hedendaagse man leert
stapsgewijs er beter uit te zien. De nu-man is zelfs niet bang een lustobject
te zijn. 'Het is verrassend hoeveel mannen zich scheren van onderen,'
reageerde een fris_licht-lezeres bij navraag.
De man van het nieuwe millennium lijkt een stuk softer dan in de eeuw
daarvoor. Daar is bijvoorbeeld de bierconsumptie een mooie illustratie van.
Alcohol wordt zoeter, zachter en kleurrijker. Inderdaad, David Beckham heeft
zelfs ons drinkgedrag beïnvloedt.
Maar, pas op. Dit is slechts een deel van de waarheid. De man wordt niet
alleen soft. Zeker niet op een moment dat 'de wereld in brand staat'. De man
van vandaag moet ook in staat zijn huis en haard te verdedigen. En bereid zijn
op z'n bek te gaan. Het iconische Jackass is hier natuurlijk een voorbeeld
van. Johnny Knoxville laat zich niet afschrikken door de hedendaagse
verharding. Sterker, hij zoekt die op.
Ook dit beeld vertaalt zich naar het uiterlijk. Een stoer, 'white trash'-gevoel
stampt over de catwalk, Motley Crue als inspiratiebron. De
dirty-denim-leren-jacken-cowboy-look is zelfs terug te zien bij Gucci. Ook Miu
Miu doet mee met plantage-laarsen als hete accessoires.
Hard en zacht. Verwarrend. En juist die dubbele rol vormt een interessante
uitdaging voor hedendaagse marketeers. Als je het leven simpel wilt houden,
denk dan aan bijvoorbeeld Robbie Williams. Enerzijds het soort man dat een
gezichtscrème 'mag' gebruiken. Anderzijds misstaat Robbie niet in een
gemiddeld white-trash-gezin. Hij is bot, plat en 'drinkt & drugst'. Ofwel, de
waarheid ligt in het midden, maar dat duidt zeker niet op een 'grijs
gemiddelde'. De kunst is veel meer de pluriforme man op het juiste moment op
de juiste rol aan te spreken.
Dus is het wachten nu vooral op producten die mannen duidelijk aanspreken op
hun 'ouderwetse mannelijkheid'. Geloof ons, stoerheid heeft marktpotentie...
De crossmotor, nu ook in de vrouwenmode
[archief]
Mannen
worden cowboy, maar zijn niet de enigen die ruig gaan. Ook de vrouw krijgt
kartelrandjes. Recentelijk berichtte fris_licht over de populariteit van de
crossmotor. Freestyle Motorcross: stoer stunten met een hoog snowboard-gevoel.
Maar motorcross is niet alleen relevant in specifieke scenes. Het krijgt ook
steeds meer aandacht bij de massa. We zagen Charlie’s Angels al stoer op een
crossmotor zitten. En nu komt die motor ook terug in de vrouwenmode. 'Stoer
maar vrouwelijk' is het motto voor de komende wintermode. Tenminste, volgens
de diverse modieuze magazines.
Ontwerpers, die hier een voortrekkende rol bij spelen, zijn namen als Roberto
Cavalli, Paola Frani en Rocco Barocco. Leren motorcross-jacks met ingezette
stukken. Strakke broeken, ruige broekpakken en kleurrijke overalls. Sportieve
ritsen en felle kleuren. Maar ook de klassieke leren jacks zijn van de partij.
Born to be Wild, White Trash Girls rule.
De Lifestyle-winkel
deel X
[archief]
Jongeren denken niet in hokjes, maar in thema's. Dat was
kort-door-de-bocht-gesteld de afgelopen jaren het betoog van jongerenexperts.
Mocht je daarvan nog niet zijn overtuigd, neem een kijkje in hedendaagse
winkels. Ze zijn geen kledingwinkel, geen kapper, geen galerie en geen café.
Ze zijn een mix.
Recentelijk opende 'Spoiled' haar deuren in Amsterdam. Op de Leidsestraat vind
je al het bovenstaande in één geheel. Kleding van Fake Londen. Schoenen van
Nike White Label. Een kapperservice van H.I.P. Kunstwerken van Ed Scare. En
natuurlijk veel limited-editions. Alles gehuld in een eigentijds design.
Alhoewel het allemaal ‘klopt’, blijven we het gevoel houden dat het misschien
wel tevéél klopt. Dit wordt twee deuren verder in extreme mate doorgevoerd bij
Fahrenheit 451, die vervelende Lucky Strike-winkel - of horen we het
tegenwoordig ‘brand experience’ te noemen? Totaal geen ziel en daarmee
hopeloos achterhaald. En vooral niet authentiek, zie ook het
artikel verder in deze fris_licht.
Een nieuw initiatief dat hopelijk een meer eigentijdse invulling geeft aan het
begrip lifestyle-winkel is Microzine. Een style-magazine, maar dan 3D. Chris
Lee was inkoper bij een modemerk en daarna creative director bij Reebok. En
toen zag hij een gat in de markt. Mensen lezen hippe magazines om op de hoogte
te blijven van de nieuwste trends. Maar nadat ze geïnspireerd waren, moesten
ze zelf de boer op om de inspirerende beelden tot werkelijkheid te maken. Lee
ontwierp een winkel die wordt ingericht als een magazine.
Microzine heeft dus veel hippe modemerken. Natuurlijk aangevuld met de
artikelen die je gewoontegetrouw in hippe magazines ziet, zoals techno-gadgets,
kunst, film, videogames etc. Hij werkt daartoe samen met bedrijven als The
Andy Warhol Foundation, Apple Macintosh, Nokia en Levi's. Natuurlijk is alles
ingedeeld volgens een maandelijks magazinethema. Kopers worden zo gemotiveerd
vaak in de winkel terug te komen. Weg met de zomer- en wintercollecties,
welkom met de maandcollectie. En om vernieuwing te garanderen, wordt de winkel
ook nog elke drie maanden helemaal leeggehaald. Alle 'oude artikelen' worden
op de Microzine web-site verkocht.
Nieuwsgierig? Even geduld, de Londense magazine-winkel opent haar deuren in
oktober. Microzine ambieert ook aanwezigheid in Los Angelos en Tokio.
www.microzine.co.uk
Wat doen we over 40 jaar?
[archief]
Die
vraag stelde de Engelse Surrey Universiteit. De voorlopige uitkomst: in 2040
werken we vooral thuis. We houden, u raadt het al, vooral contact met de
wereld via het wonderschone Internet.
En het is maar goed dat deze virtuele infrastructuur er is, want vervoer wordt
lastig. Geïnterviewde overheden bleken vooral hun hoofd te breken over de
waarborging van mobiliteit. Zo kun je straks niet meer onbeperkt vliegen. Je
krijgt een quotum. Wil je vaker weg? Dan moet je naar de veiling, zie ook de
hedendaagse veiling van milieurechten.
Meer milieu: recycling en gematigd energiegebruik zijn steekwoorden voor onze
toekomst. Respondenten maakten zich het meest zorgen over hun toekomstige
leefomgeving. Interessant in dat kader: slechts een kwart van de
geïnterviewden linkte zijn consumptiegedrag aan de hedendaagse
milieuproblematiek.
Slecht nieuws: eco-voedsel vindt geen groot draagvlak volgens de onderzoekers.
Het wordt te duur om onbespoten voedsel voor een overvolle planeet te
verbouwen en te lastig een goede, constante kwaliteit van de producten te
waarborgen.
Volgens de Engelse zijn de volgende punten belangrijk voor een 'sustainable
city':
Actieve overheidsbemoeienis
Belasting moet verschuiven van arbeid naar niet-hernieuwbare goederen
Vervuilende bedrijven moeten zwaar belast worden
Speciale belastingen voor ongezonde fastfood en op luchtvervoer
De opbrengst van deze speciale belastingen moet gebruikt worden voor onderzoek
en ontwikkeling op het gebied van groene energie en mobiliteit
Meer weten? Check:
www.surrey.ac.uk/news/releases/03-0813cities.html
De massificatie van limited editions
[archief]
Aan de ene kant koopt de
consument door de recessie meer back-to-basic: goedkope producten, zonder
conceptuele lifestyle franje. Lang leve de Aldi. Tegelijkertijd is er een
groeiende behoefte aan unieke producten. In een tijd van globalisering en
massaproductie wil men geen onderdeel zijn van een grijs consumentenlegioen.
Wegdromen is belangrijk. Mensen willen het gevoel hebben dat ze bijzonder
zijn. Zie hier de voedingsbodem voor customization, de ambachtelijke
vintage-look, en limited editions.
In de vorige fris_licht besteedden we uitgebreid aandacht aan customization.
Deze keer zetten we de schijnwerper op de limited edition. Veel merken brengen
deze momenteel op de markt. In de mode- en muziekbranche bestaan limited
editions al lang, maar daarbuiten was het op deze schaal een betrekkelijk
nieuw fenomeen. Was.
Coca-Cola Nederland heeft dit jaar speciale limited edition blikjes gemaakt
voor festivals zoals Sensation en Dance Valley. In België heeft Coca-Cola de
Coke Light Fashion Edition laten ontwerpen door de mode-ontwerpers Veronique
Branquinho, Walter Van Beirendonck, Raf Simons en Elvis Pompilio. Magnum heeft
limited edition ijsjes op de markt gebracht. Pepsi ging in Japan aan de slag
met designer Nigo van Bathing Ape. En CK One liet limited edition flesjes
ontwerpen door Nederlandse graffitikunstenaar Delta en de New Yorkse
straatkunstenaars Futura en Espo. En Heineken is succesvol met het (tot op
heden nog exclusief gedistribueerde) high-design 'metalen bierflesje'.
Kortom, limited editions zijn een marketinginstrument geworden. En daarmee
komt de paradox. Want was de consument niet juist geïnteresseerd in limited
editions om aan het marketingsysteem te ontsnappen?
Als reactie is er een levendige handel ontstaan in bootleg limited editions.
Deze zijn juist niet bedacht door merken maar door consumenten zelf. Kijk
bijvoorbeeld eens op www.clothesandkicks.com, waar je je eigen nep-limited
edition kunt laten maken van jouw favoriete sneakermerk. Heel illegaal en
daarmee juist heel spannend en echt.
Een limited edition-strategie zal alleen maar werken als je het doet vanuit
kracht. Mensen zijn het zat dat producten gepresenteerd worden als limited
editions zonder ècht, echt bijzonder te zijn. Limited editions dreigen te
verworden tot een techniekje dat maskeert dat het origineel niet bijzonder
genoeg is. Limited editions zullen alleen succesvol zijn voor merken die al
uniek zijn van zichzelf. En die vanuit hun unieke waarden inspelen op de
specifieke behoeften van specifieke groepen consumenten. Authenticiteit en
culturele relevantie zijn dus cruciaal.
Voor meer informatie, kijk op:
www.tfcccocacola.be/news.htm
www.clothesandkicks.com
www.govacant.com/vac-ck.html
Nieuwe netwerk-magazines
[archief]
Deze maand verscheen de eerste editie van de Amsterdamse culturele gids
Vlucht. Qua gevoel komt dit magazine nog het meest in de buurt van het
B-Guided uit Barcelona: uitgaanstips in combinatie met achtergrondinformatie
en interviews, dit alles tweetalig (Engels / Nederlands) en fris vormgegeven
op A5 glossy papier. Amsterdam in vogelvlucht, zeg maar.
Vlucht wordt exclusief gedistribueerd via een netwerk van geselecteerde
galeries, bioscopen, shops, café's en restaurants (onder andere bij Smart
Project Space, Cinecenter, Wolvenstraat 23 en Inez IPSC). Daarin onderscheidt
het zich van de meer uitgebreide, maar ook meer algemene gidsen als de AUB
Uitkrant en Het Parool's PS Van de Week. Door specifiek te zijn kan Vlucht een
relevante selectie maken uit het grote culturele aanbod. En daarmee voor haar
specifieke lezerskring het kaf van het koren scheiden. Vlucht haalt nog niet
het niveau van B-Guided, maar voor een eerste nummer is het zeker een goed
begin.
Een ander nieuw magazine - de tweede editie is net uit - is Xprs Magazine.
Uitgever is party-organisatie UDC (onder andere bekend van Dance Valley en
Impulz) dat in navolging van grote concurrenten als ID&T ook een eigen
magazine wilde. In Xprs Magazine onder andere CD-recensies, het laatste
clubnieuws en interviews met celebrities in het clubcircuit, zoals Deep Dish
en Ladytron. Of het magazine het waar gaat maken moet nog blijken, het voelt
nog niet als een bijzonder concept. Interessant is in elk geval dat ook Xprs
Magazine voornamelijk wordt verspreid via een netwerk van kleding- en
muziekzaken. Ook kun je via de UDC-site lid worden voor 25 euro per jaar.
www.b-guided.com
www.udc.nl
Echt en
authentiek: de codewoorden van nu
[archief]
"If you've just picked up
this magazine and happen to be reading this first then think again.
This isn't about us, it's about the music, and you'd be better off
checking out a few of the features if you really want to understand
where we're coming from".
Het nieuwe Britse dancemagazine "Keep on" heeft duidelijk niet de
ambitie om te dicteren waar jij naar moet luisteren of wat jij moet
dragen. Keep on is een stem voor de 'grass-roots' van de dancescene.
De mensen die muziek creëren, avonden organiseren en labels runnen
zonder duizenden ponden aan hype en marketing te kunnen spenderen.
Het focust puur op de passie voor muziek, zonder franje, zonder een
lifestyle uit te dragen. Het is interessant dat zo'n magazine juist
nu uitkomt - en gelijk succesvol is. Jongeren hebben de buik vol
van oppervlakkigheid en snakken naar echtheid.
Dit wordt bevestigd door 'Experience economy: Next Generation', een
recent rapport van Hans van der Loo en Carl Rohde. "Jeugd hunkert
naar exclusieve eenvoud", kopte de Volkskrant afgelopen week. We
citeren: "Pretparken, dance-manifestaties, de merkenwinkels van
Sony en Nike, de coffeeshops van Starbucks, ze hebben hun beste
tijd misschien alweer gehad. Veel Europese jongeren hebben hun buik
vol van zulke oppervlakkige, massaal bezochte, maar doorgaans
peperdure belevenissen en snakken naar echtheid, eenvoud en
exclusiviteit."
In dit kader is het interessant dat Lowlands dit jaar minder grote
namen en meer underground bands heeft geprogrammeerd. Of het een
bewuste keuze is, of door omstandigheden gedwongen, weten we niet.
Maar het valt ons op dat veel Lowlands-fans het helemaal niet erg
vinden. Lowlands dreigde te 'gevestigd' te worden, teveel een
gelikt concept, klinkt het in de wandelgangen. Terwijl de roots van
het festival toch uiteindelijk meer liggen in het alternatieve
circuit.
Zie ook:
www.keeponmagazine.com
www.devolkskrant.nl/binnenland/1060924917899.html
www.lowlands.nl
Trendsharing
-------------
[archief]
Fris_licht vangt signalen op uit de maatschappij via haar
wereldwijde netwerk van opinieleiders uit entertainment, mode,
kunst, food, etc. Wij stellen dit netwerk aan onze lezers ter
beschikking als ogen en oren; in elke editie mag een lezer een
vraag stellen. Deze keer was de vraag:
"There is an economic recession going on. How do you cope with
it and what are your observations on how other people are dealing
with it?"
Conclusie: het is eigenlijk wel gezond dat het even wat minder
gaat. Het brengt ons weer met beide benen op de grond. Er komt weer
besef voor de waarde van dingen. Want we hebben het eigenlijk nog
steeds hartstikke goed, maar beseffen weer dat niks vanzelf komt en
dat we zèlf verantwoordelijk zijn voor ons succes.
Hieronder een greep uit een aantal interessante reacties.
Lisa, Barcelona
I just started reading "Hey Nostradamus!", the new Douglas
Coupland. The book is about the life of 4 people who survive a high
school massacre. And about what happens to them afterwards, how
they deal with it. Some get married, for others it's the end of
their emotional life. It is interesting to see how different people
respond when something fucked up happens in their life. A great
metaphor for the times we live in. I have started to realize that
no matter how much we are impacted by our environment, in the end
it all depends on how YOU deal with it.
Richard, London
Recession? I don't know. Of course the economy isn't doing that
well. But it was doing SO GOOD, that it was kind of obvious that
things wouldn't continue that way. When I think of a recession, I
think of big trouble. Are we in big trouble now? We are still
travelling to exotic countries, still party and can still buy
anything at the groceries. Of course, you ease up a bit in the bar,
maybe shop a little more conscious and don't change you wardrobe
each month. But that's not much of a problem, is it? It's more that
we are getting a bit more realistic. The sky is no longer the
limit, but I don't see the thunderstorm yet...
Alex, graphic designer, Amsterdam
Depression creates recession ... and recession creates depression.
People are worried about the so called recession and are afraid it
will last too long. At the same time they keep the recession alive
because it has this a 'self fulfilling prophecy' over it. You see
it for example with the elderly, one's knee hurts, the other one
has a back problem etc. What happens is that they talk about it day
in day out and they will start feeling worse until it can or will
become more of a mental problem than a real physical back pain
itself. Basically the people's depression makes the recession.
People have to try more to make the situation better instead of
looking at each other and be passive. I notice that all my (potential)
clients are playing the same waiting game. And they're all waiting
for 'someone else' to stand up who will tell and show them that
everything will be fine again. This 'someone else' person is
probably the Government; as if when they tell the people 'everything's
okay again' they pick up their normal life again like before.
I'm convinced that especially in this period you have to invest and
show everybody around you that you don't a give a shit about this
so called recession. That's the moment people will start having
faith again and get out of bed with a smile on their face.
Everything got more and more expensive over the last 2 years. What
to think about all these restaurants / lounge bars where you get a
shitty meal for too much money ... Nobody cares, because it is all
about being seen. It makes people feel better, about themselves and
about life in general. They are suddenly convinced that they really
achieved something in life. Maybe they DO have a nice job and work
hard, but they would never go to these kind of restaurants / lounge
bars if they were not absolutely sure they looked okay (the
sunglasses, the silly mules, the sun bed tan).
And now they can't afford the looks anymore because of this so
called recession. And they get depressed, because they can't show
their new exclusive Tokyo limited-edition Puma's ... And this
depression is what creates the recession. Good looks just got too
important! But maybe they just had too much money too spend, or
they spent this bag of dollars on way too many silly luxurious
stuff. Fuck the 150 euro DKNY-Gucci-Guess sunglasses, you don't
need it! You really can live a happy life without it!
Paul, photographer, Amsterdam & NY
The symptoms of recession I felt this year and last:
(not in any order)
1. Weighing the quality of product and price. Example: yes, I will
buy the organic bananas (better taste, better feeling) but how much
does a kilo cost at the market versus the supermarket?
2. Saving money with time. We have all heard about, "time is money",
well I've now experienced "free time is saving money". Example: I
use free moments in the week to clean my house...but that sucks for
my cleaner.
3. Establishing myself and expanding my market. Example: I show my
photographic work in a beautiful black leather book (as most
creative / commercial talents do)...so now I sell my photos and the
book! My Amsterdam office is now the distribution point for House
of Portfolios / New York. This expands my creative service and
fortifies my name in our market.
The above 3 are not so painful...in retrospect, I think it makes me
a better person. We are not suffering.
Column
-------
[archief]
De trendgoeroe is dood!
Ingmar de Lange
(verschenen
in Change Your
Perspective)
Inderdaad. Dat is wat kort door de bocht. Zeker als je zelf ook
aan trendwatching doet. Maar deze titel was toch de conclusie van
een zevental interviews die ik samen met mijn collega Koert Bakker
deed. Doel was voor
Tijdschrift
van Marketing een overzicht te geven van de stand van zaken in
trendwatchland.
Want wat vooral opviel, is dat de meeste trendwatchers - niet
iedereen dus - moeite deden uit te leggen dat ze de goeroe waren
ontstegen. Trendwatching is tegenwoordig onderbouwd. Met cijfers.
Of met netwerken van innovatieve mensen. Het is een professioneel
vakgebied aan het worden, luidde de conclusie van het
artikel. Een beetje wetenschappelijk zelfs.
Marketing Nederland kan dus opgelucht ademhalen. Het is vandaag de
dag immers het tijdperk van 'geen woorden, maar daden'. Harde
feiten, geen zweverig gedoe.
Maar is dit wel zulk goed nieuws? Begrijp me goed, er is natuurlijk
niets mis met een stuk onderbouwing. Maar een van de redenen dat de
trendwatcher opstond, is dat marketeers teveel dezelfde richting
inkeken. Ze dreigden feeling kwijt te raken met dingen die om hen
heen gebeurden. Want trendwatching heeft, in ieder geval wat mij
betreft, niet zoveel met 'hip-zijn' te maken. Het komt eerder voort
uit het feit dat het voor marketeers verleidelijk is om
me-too-producten op de markt te brengen. Dit terwijl het succes van
de originele producten, waarop de me-too's zijn gebaseerd, vaak te
danken is aan ontwikkelingen die alweer aan populariteit afnemen.
Een goede trendwatcher laat zien dat er andere, nieuwe
mogelijkheden zijn. Een trendwatcher laat dus 'gaatjes in de markt'
zien.
En mensen die gaten in de markt zien, zijn ondernemers. En
ondernemers doen dingen op gevoel. Inderdaad, ook dat is vrij kort
door de bocht. Maar beschouw het alternatief: een gaatje in de
markt bestaat alleen als het netjes onderbouwd wordt. Het gaatje is
dus zo duidelijk aanwezig, dat het amper nog geheim is. Want als
het onderzocht kan worden, dan is het meestal al redelijk manifest.
Dan zijn er al mensen geweest die het 'op buikgevoel' aangaven,
kleine ondernemers die ervan wisten te profiteren en genoeg
'opinieleiders' die al meer dan vertrouwd zijn met het fenomeen.
Niet waar? Kijk maar naar de Bacardi Breezer-hype. Een ontwikkeling
die op de klompen aan te voelen was. Maar waar biergiganten pas op
in speelden toen het gaatje een vuurtoren was geworden. En hoe?
Door vele me-too's. 'Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen alcohol
met smaakjes willen, de behoefte is er duidelijk'.
Te duidelijk, want vrijwel iedereen liep achter de feiten aan en
sloeg de plank mis. Dit terwijl het wederom niet zo moeilijk is aan
te geven waar 'het gat' nu zit. Of ik dat kan onderbouwen? Heus
wel. Met behulp van een analyse van ontwikkelingen om ons heen. Met
ons Europees opinieleidersnetwerk. Maar waarschijnlijk nooit goed
genoeg om te concurreren met 'hard onderzoek'.
Conclusie? Het is geweldig dat trendwatchers hun basis hebben
verbeterd. Maar dat ontslaat marketeers niet van hun
verantwoordelijkheid om te ondernemen. Om gaten in de markt als
eerste te zien en daar op in te durven spelen. En dat betekent
kiezen. En kiezen is alleen 'kiezen' als je het niet helemaal zeker
weet. Als dat wel zo is, dan is het 'accepteren' en merken die
accepteren worden nooit hoogvliegers.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
abonneer jezelf op fris_licht
meld jezelf af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer jezelf op fris_licht
meld jezelf af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer jezelf op fris_licht
meld jezelf af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer jezelf op fris_licht
meld jezelf af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer jezelf op fris_licht
meld jezelf af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer jezelf op fris_licht
meld jezelf af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer jezelf op fris_licht
meld jezelf af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail Ingmar
de Lange
abonneer jezelf op fris_licht
meld jezelf af
print fris_licht
stuur fris_licht
aan een vriendin
reageer
op fris_licht
fris_licht wordt
aangeboden door
M O U N T V I E W
een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.
Meer weten over Mountview, mail Ingmar
de Lange
|